dinsdag 15 april 2008

Het Nieuwe Autorijden : Tip 2 Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige

Bij het opbouwen van snelheid (versnellen, accelereren) wordt de energie uit de brandstof omgezet in
bewegingsenergie van de auto. Een deel van deze energie wordt weer vernietigd
zodra er geremd wordt.

Dat bij het remmen veel energie wordt vernietigd kunt u zelf
constateren na een aantal keren stevig remmen. De remschijven zijn dan gloeiend
heet, omdat de bewegingsenergie van de auto door de wrijving is omgezet in
warmte. Optrekken en remmen kost dus veel energie, dat merk je aan de ene kant aan
hoe heet de remmen worden, maar blijkt ook duidelijk uit het feit dat je voor
het rijden van 50 km/h constant in een gemiddelde auto, slechts 5 kW nodig hebt
(bij 120 km/h loopt dit op tot circa 25 kW). De overige 90% (of meer) van het
motorvermogen is enkel nodig om snel op te trekken of heel hard te rijden. Door
zoveel mogelijk met gelijkmatige snelheden te rijden heb je dus de minste
energie nodig en voorkom je dat energie verloren gaat en
wordt dus brandstof bespaard. Het advies is dan ook om optrekken en afremmen
zoveel mogelijk te vermijden.

Een cruise controle is een goed hulpmiddel voor
het rijden met gelijkmatige snelheid. Het rijden met een zo constant mogelijke
snelheid heeft naast een gunstig effect op het verbruik, ook een positief
effect op de uitstoot van uitlaatgasemissies (zoals CO2
en NOx), de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het comfort
aan boord van een auto. Laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling Bij
constante snelheden is het benodigde vermogen vrij laag. Omdat vermogen wordt
verkregen door ‘kracht maal toerental';, kan een constante snelheid met heel
weinig toeren worden verkregen en kan dus zonder problemen een hoge versnelling
worden ingeschakeld. En dat spaart ook brandstof zoals weergegeven in tip 1.
Dit is bovendien niet slecht voor de motor

Bron EnergiePortal.nl

Geen opmerkingen: