donderdag 24 april 2008

50.000 tankbeurten voor waterstof

2280_airproducts_logo.jpg Air Products, een van de grootste aanbieders van waterstoftechnologie en -infrastructuur, heeft onlangs een opzienbarende mijlpaal bereikt: aan een van de inmiddels vele door Air Products gebouwde tankstations voor waterstof, werd voor de 50.000ste keer een vervoermiddel van waterstof voorzien. Aan de tankstations van Air Products, die verspreid zijn over veertien landen, worden zo'n 2.000 auto's, vrachtauto's, bestelwagens, bussen, scooters, vorkheftrucks en zelfs onderzeeërs van waterstof voorzien.


"De waterstofmarkt is momenteel enorm in beweging", zegt Tom Mutchler, general manager Worldwide Equipment van Air Products. "De waterstoftechnologie wordt steeds beter en de toepassingsgebieden talrijker. De automobielfabrikanten tonen steeds meer betrokkenheid en we hebben bovendien samen met een aantal start-ups, universiteiten en partners uit de publieke sector interessante projecten opgezet op het gebied van waterstofenergie. Met andere partijen zoeken we naar een manier om de productie van hernieuwbare waterstof een boost te geven. Als je naar deze feiten kijkt, kun je alleen maar concluderen dat waterstof in tal van toepassingen grote milieuvoordelen met zich meebrengt, met als prettige uitschieter de autobranche. En natuurlijk worden ook de kostenbesparingen steeds meer een factor waar men niet meer omheen kan."

Air Products ontplooit een grote hoeveelheid activiteiten op het gebied van waterstof. Het bedrijf is bijvoorbeeld de grootste aanbieder van waterstof aan de raffinage-industrie en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van schonere brandstoffen voor de transportsector. Het bedrijf heeft tal van waterstof tankstations gebouwd. Op dit moment zijn er over de hele wereld al meer dan tachtig waterstof tankstations van Air Products operationeel. Het leeuwendeel ligt in Amerika, maar er staan ook tankstations in Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, India, Italië, Japan, Nederland, Singapore, Taiwan, Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea. Air Products levert de brandstof op vele verschillende locaties aan; in zowel gasvormige als vloeibare vorm.

De meeste tankstations worden met behulp van tankauto's bevoorraad. Er zijn echter ook stations die hun waterstof zelf ter plekke produceren uit aardgas, biogas of via elektrolyse met behulp van elektriciteit, die opgewekt wordt uit wind- of zonne-energie.
Air Products is met haar permanente en mobiele tankstations betrokken bij een groot aantal waterstofprojecten:


- 17 maart 2008. Air Products kondigt een overeenkomst aan met de organisatie 'Transport for London', die de waterstoftechnologie in Londen wil introduceren. De overeenkomst omvat de bouw van een tankstation dat tien Londense waterstofbussen van brandstof moet voorzien. De waterstofbussen rijden vanaf 2010 op de Londense wegen.


- 21 februari 2008. Air Products tekent zijn eerste commerciële contract met een fabrikant van vorkheftrucks. Air Products levert de brandstof voor de transport- en heftrucks van een van de Amerikaanse filialen. Meer dan 100 voertuigen worden van waterstof voorzien door op locatie geplaatste installaties.


- 12 september 2007. Air Products stelt een mobiel vulstation ter beschikking voor een historische gebeurtenis op de zoutvlakte van Boneville in de Amerikaanse staat Utah. Met de waterstof van Air Products rijdt de Ford Fusion Hydrogen 999 waterstofauto een recordsnelheid van ruim 333 km per uur. Daarmee heeft Ford de eerste en snelste raceauto op brandstofcellen.


- 29 augustus 2007. Air Products sluit een overeenkomst met de R&D-tak van de logistieke afdeling van het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Samen ontwikkelen ze een intern vulstation waarmee veertig vorkheftrucks in het distributiedepot in Susquehanna Pennsylvania van waterstof zullen worden voorzien. Het vulstation zal in augustus 2008 operationeel zijn.


- 12 juli 2007. Air Products heeft in samenwerking met Hellas Air Pro Ltd een nieuwe, ultramoderne onderzeeër van de Griekse marine uitgerust voor het gebruik van waterstof. Het tankstation staat in het plaatsje Skaramanga bij Athene. Het type 214 onderzeeër kan zijn energievoorzieing volledig overschakelen op door waterstof gevoede brandstofcellen, waarmee het doodstil en onopgemerkt op de zeebodem kan liggen.


- 27 februari 2007. Air Products heeft een nieuw vulstation aangelegd op de campus van de Universiteit van Californië in Irvine (UCI). Dit vulstation kan met een druk van 350 en 700 bar werken. De tankinhoud bij 700 bar is veel groter dan bij 350 bar, waardoor de actieradius van het voertuig vergroot wordt. - 8 november 2006. Ter voorbereiding op het vervoer van sporters en bezoekers tijdens de Olympische Spelen van 2008 heeft Air Products al in 2006 een groot aantal bussen via zijn vulstation in Peking van waterstof voorzien. Dit vulstation was het eerste demonstratieproject voor waterstof in China.


- 27 oktober 2006. Air Products levert het vulstation waarmee de HydroGEM, de eerste auto met een Nederlands brandstofcelsysteem ontwikkeld door het Energie Onderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten, volgetankt kan worden. De HydroGEM heeft een actieradius van 200 kilometer en kan in tien minuten worden bijgetankt. De HydroGEM rijdt voor de Facilitaire Dienst van ECN en is de eerste Nederlandse waterstofauto in operationele dienst. Het tankstation is door de beperkt benodigde capaciteit en afgeschermde toepassing uniek in zijn eenvoud, waardoor de ontwikkelingskosten zeer laag konden zijn.


Air Products houdt zich overigens niet alleen bezig met transporttoepassingen. Het bedrijf was bijvoorbeeld ook betrokken bij andere projecten waarbij waterstofenergie een rol speelt. Zo heeft het bedrijf onder andere de brandstof geleverd voor 's werelds eerste waterstofaangedreven vuurtoren in Wilton on Teeside in Engeland, heeft het afgelopen winter met waterstof kerstbomen verlicht in Washington en Sacramento en zendmasten voor mobiele telefonie in heel Europa van energie voorzien.
Air Products heeft meer dan 50 jaar ervaring met waterstoftoepassingen en speelt al jaren een voortrekkersrol in de ontwikkeling van nieuwe technologie en in systemen en infrastructuur, die nodig is om brandstofcellen, verbrandingsmotoren en hybride voertuigen van energie te voorzien. Air Products heeft een groot aantal patenten verworven, waarvan er meer dan 50 betrekking hebben op de distributie van waterstof.

woensdag 16 april 2008

Het Nieuwe Autorijden : Tip 3 Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer.

Om zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid te kunnen rijden (zoals besproken in tip 2) is het van belang te anticiperen op het overige verkeer om zodoende niet onnodig of abrupt te hoeven remmen of gas geven. Bijvoorbeeld bij het naderen van verkeerslichten, het inhalen van medeweggebruikers, zoals tractoren en fietsers, maar ook bij het rijden op een drukke snelweg, kan het vooraf goed inschatten van wat het overige verkeer gaat doen, grote invloed hebben op de gelijkmatigheid van de snelheid van uw auto. Veel zaken kun je immers al ver van tevoren zien aankomen.

dinsdag 15 april 2008

Het Nieuwe Autorijden : Tip 2 Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige

Bij het opbouwen van snelheid (versnellen, accelereren) wordt de energie uit de brandstof omgezet in
bewegingsenergie van de auto. Een deel van deze energie wordt weer vernietigd
zodra er geremd wordt.

Dat bij het remmen veel energie wordt vernietigd kunt u zelf
constateren na een aantal keren stevig remmen. De remschijven zijn dan gloeiend
heet, omdat de bewegingsenergie van de auto door de wrijving is omgezet in
warmte. Optrekken en remmen kost dus veel energie, dat merk je aan de ene kant aan
hoe heet de remmen worden, maar blijkt ook duidelijk uit het feit dat je voor
het rijden van 50 km/h constant in een gemiddelde auto, slechts 5 kW nodig hebt
(bij 120 km/h loopt dit op tot circa 25 kW). De overige 90% (of meer) van het
motorvermogen is enkel nodig om snel op te trekken of heel hard te rijden. Door
zoveel mogelijk met gelijkmatige snelheden te rijden heb je dus de minste
energie nodig en voorkom je dat energie verloren gaat en
wordt dus brandstof bespaard. Het advies is dan ook om optrekken en afremmen
zoveel mogelijk te vermijden.

Een cruise controle is een goed hulpmiddel voor
het rijden met gelijkmatige snelheid. Het rijden met een zo constant mogelijke
snelheid heeft naast een gunstig effect op het verbruik, ook een positief
effect op de uitstoot van uitlaatgasemissies (zoals CO2
en NOx), de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het comfort
aan boord van een auto. Laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling Bij
constante snelheden is het benodigde vermogen vrij laag. Omdat vermogen wordt
verkregen door ‘kracht maal toerental';, kan een constante snelheid met heel
weinig toeren worden verkregen en kan dus zonder problemen een hoge versnelling
worden ingeschakeld. En dat spaart ook brandstof zoals weergegeven in tip 1.
Dit is bovendien niet slecht voor de motor

Bron EnergiePortal.nl

maandag 14 april 2008

Het Nieuwe Autorijden : Tip 1 Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.

Tussen de 2.000 en 2.500 toeren. Dit geldt voor zowel benzine-, diesel- als LPG-auto's. Een deel van het vermogen dat een automotor levert gaat verloren aan inwendige wrijvingsverliezen. Deze verliezen zijn evenredig met het toerental. Wanneer u met lage toerentallen rijdt blijven deze verliezen tot een minimum beperkt, wat gunstig is voor het brandstofverbruik. Bovendien neemt de efficiëntie van een automotor toe naarmate hij zwaarder belast wordt (lees: er bij lage toerentallen meer gas gegeven wordt). De energie wordt dan efficiënter opgewekt. Het meest efficiënt rijdt u zodoende door bij het optrekken zo snel mogelijk naar hogere versnellingen over te schakelen (lage toerentallen) en daarin relatief veel gas te geven. Dat gaat in een hoge versnelling automatisch omdat u dan veel gas moet geven om vlot op te kunnen trekken.

Om optimaal van de efficiëntie van een automotor gebruik te maken kunt u bij benzine- en LPG-motoren een maximum schakeltoerental van 2500 aanhouden. Aangezien dieselmotoren hun efficiëntie in de regel al bij lagere toerentallen ontwikkelen dan benzine-motoren, kunt u hiervoor een maximum schakeltoerental van 2000 toeren per minuut aanhouden. Een toerenteller is hierbij een handig hulpmiddel. Dit schakeladvies geldt voor handgeschakelde auto's, maar ook voor een automatische versnellingsbak. Deze manier van schakelen is bovendien niet slecht voor de motor.

Bron: Energieporal.nl

donderdag 10 april 2008

Opkomst alternatieve energie versnelt


Alternatieve energiebronnen zullen sneller aangeboord en toegepast gaan worden dan gedacht, stelt onderzoeksbureau Iris. Grote energie-instituten zitten ernaast met hun voorstellingen. Iris, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat gefinancierd wordt door Robeco en Rabobank, stelt dat drie factoren de komende jaren zullen leiden tot een snellere in gebruikname van alternatieve energievormen.

Ten eerste neemt de beschikbaarheid van de grootste, meest vervuilende fossiele brandstof - olie - snel af. De wereld gebruikt nu per dag 87 miljoen vaten olie, en dat terwijl de wereldeconomie in 2030 de helft groter zal zijn dan nu. Dit heeft grote gevolgen voor de olieprijs. Ten tweede zullen de meeste landen politiek onafhankelijk willen blijven van het selecte groepje olie- en gas-producerende landen. Daaronder zijn Saoedi-Arabië, Rusland en Venezuela. Ten derde zijn er de gevolgen van fossiele brandstoffen op het klimaat. Dit argument zal de komende jaren alleen maar belangrijker worden, denken de Iris-onderzoekers.

Met hun rapport wijkt het onderzoeksbureau af van rapporten van gezaghebbende instituties als het Internationaal Energie Agentschap (IEA) en de Energie Informatie Administratie (EIA). Beide organisaties verwachten dat fossiele brandstoffen de komende 20 jaar nog steeds dominant zullen zijn.

Iris is optimistischer, te meer omdat het bureau denkt dat de beide instituten de rol van overheden onderschat. Ook stelt Iris dat technologische ontwikkelingen op het gebied van alternatieve energie zullen versnellen. Op financieel gebied zitten het IEA en het EIA er ook naast, denkt Iris. Het bureau voorspelt dat de instituten de ontwikkeling van de olie- en gasprijzen te laag inschatten. Iris denkt dat i n 2030 25 procent van het mondiale energiegebruik afkomstig zal zijn van alternatieve bronnen. Maar dan is het wel nodig dat enkele technologische slagen worden gemaakt.

Zo stelt het bureau dat de eerste generatie (1G) biobrandstoffen eigenlijk nu al overgeslagen moet worden. In plaats daarvan moet volop ingezet worden op de zogenaamde tweede generatie brandstoffen (2G). De eerste generatie biobrandstoffen is nog steeds te vervuilend, levert qua energie te weinig op, verbruikt ook nog eens heel veel energie om te maken, en drijft daarnaast de voedsel- en waterprijzen op. De tweede generatie bestaat uit bijvoorbeeld plantenresten, switchgras, houtsnippers en andere vormen van organisch afval.

Het eerste grote voordeel is dat er geen hele hectares voedselproducten voor hoeven te wijken. Het tweede voordeel is dat de suikers, die nodig zijn om om te zetten naar brandbare ethanol, uit de grondstoffen gehaald worden door eiwitten. Dat kost veel minder energie en de uitstoot van broeikasgassen is zo goed als nihil. Het maken van deze nieuwe generatie brandstoffen riep tot dusver weerstand op door de hoge kosten. Maar de steeds hoger wordende prijzen voor fossiele brandstoffen doen dat argument teniet.

Biobrandstoffen als alternatieve energievorm zijn belangrijk omdat ze één, zeer aantrekkelijk kenmerk hebben dat fossiele brandstoffen (zoals benzine) ook hebben: de makkelijke inzetbaarheid. Daarnaast worden benzine en diesel heel veel gebruikt. Andere alternatieve energiebronnen die volgens Iris een grote vlucht zullen nemen, zijn zonne-energie (in de vorm van fotocellen-panelen), windenergie, kernenergie, geothermische energie en waterkracht - in die volgorde.

Zonne-energie middels fotocellen is lange tijd niet rendabel geweest en is nog steeds niet goedkoop omdat het silicium voor de cellen erg duur is. Maar dankzij technologische ontwikkelingen komen er steeds meer goedkope alternatieven, waardoor de prijzen dalen. Windenergie, in de vorm van windmolens, wordt ook steeds meer rendabel door verbeterde efficiëntie, goedkopere technologie en Europese overheden die fiks investeren uit milieu-technische overwegingen.

Kernenergie wordt steeds schoner, terwijl de output van de kerncentrales door efficiëntie-verbeteringen toeneemt. Maar het nucleair afval blijft een groot probleem. Geothermische energie en waterkrachtcentrales zijn interessant, maar helaas afhankelijk van geografische omstandigheden. Waterkrachtcentrales worden doorgaans geplaatst in bergachtige gebieden met snelstromende, grote rivieren en stuwmeren.

Geothermische centrales, die de warmte van de planeet aftappen, zijn in opkomst maar de benodigde investeringen zijn groot.

Volgens Iris kunnen de genoemde alternatieve energiebronnen in 2030 al 50 procent van de opwekking van elektriciteit voor hun rekening nemen. Het onderzoeksbureau verwacht overigens ook dat financiële markten hun steentje bij zullen dragen aan het succes van de alternatieve energiebronnen. Hoewel de mogelijkheden voor investeren in de nieuwe producenten nu nog beperkt zijn - het gaat veelal om overheidsbedrijven of start-ups - zullen de beleggingsmogelijkheden de komende jaren toenemen, wat een extra stimulans zal betekenen.

Bron: z24

woensdag 9 april 2008

DHL Antwerpen rijdt op aardgas


Bij het koerierbedrijf DHL in Antwerpen loopt een experiment met auto’s die op op aardgas rijden. Het gaat om vijf bestelwagens die in de Antwerpse binnenstad operationeel zijn. Hun actieradius is beperkt tot 200 kilometer, maar dat is geen bezwaar aangezien ze hooguit 50 kilometer per dag rijden. DHL zegt enthousiast te zijn over het experiment en eraan te denken de vloot aardgaswagens uit te breiden. Er wordt gepraat met Mercedes en Iveco om ook grotere voertuigen met aardgas uit te rusten. Maar DHL voegt er aan toe dat er meer tankstations zouden moeten kopen. Op dit ogenblik bevoorraadt het koerierbedrijf zich in een station van de stad Antwerpen en Electrabel. (MH)

Bron: De Standaard

Volvo Oostakker bouwt hybride trucks


Bij Volvo Trucks in Oostakker zullen volgend jaar de eerste hybride vrachtwagens van de wereld geproduceerd worden. Tot een snelheid van 20 kilometer per uur rijden de trucks op elektriciteit. In Zweden rijden op dit ogenblik al twee prototypes rond die als vuilniswagen worden gebruikt. Volvo Trucks wil de technologie commercialiseren en introduceren in zijn middelzware vrachtwagens. Die worden alleen in de fabriek in Oostakker gebouwd. Het zou gaan om enkele duizenden exemplaren per jaar. De vrachtwagens worden gebouwd op de bestaande lijn voor middelzware trucks. Extra tewerkstelling wordt er niet meteen verwacht. (MH)

bron De Standaard

Goederenvervoer in steden kan schoner en goedkoper

Het vervoeren van goederen naar, in, en vanuit de stad kan veel schoner en efficiënter, aldus logistiek deskundige Hans Quak van TNO. Het instellen van ruimere venstertijden en beter afstemmen van regelgeving in de verschillende steden, leidt tot minder schadelijke uitstoot en is ook nog eens goedkoper. Daarnaast kunnen retailketens zelf ook veel verbeteren.

Lokale overheden nemen allerlei maatregelen om de overlast in steden te beperken. Deze maatregelen blijken in de praktijk soms meer gericht te zijn op het verbieden of beperken van stedelijke distributie, dan dat ze bijdragen aan het efficiënter en schoner organiseren van het vervoer.

Op basis van een case studie met 14 grote retailketens concludeert Hans Quak dat de huidige venstertijden regelgeving onnodig inefficiënt is en vaak juist vervuiling doet toenemen. Ook laat hij zien dat ruimere en/of minder venstertijden leiden tot een schoner én goedkoper goederenvervoer in de steden.

Retailketens kunnen zelf ook iets ondernemen om de duurzaamheid van hun operaties te verbeteren en tegelijkertijd de problemen die door stedelijke regelgeving worden veroorzaakt te verminderen. Als grote ketens de regie gaan voeren over de distributie van hun bestellingen bij leveranciers en ze dit transport combineren met hun eigen winkelbevoorrading, worden ze minder gevoelig voor bijvoorbeeld venstertijden, en kan er een enorme besparing worden behaald in CO2 uitstoot.

Op donderdag 20 maart 2008 verdedigde Hans Quak van TNO zijn proefschrift Sustainability of Urban Freight Transport. Retail Distribution and Local Regulations in Cities. Het onderzoek van Hans Quak is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van RSM Erasmus University en de Faculteit der Economische Wetenschappen.

Lees ook het artikel
'Milieuwinst in stedelijke distributie' van Hans Quak in logistiek.nl.

Bron Envirodesk.be

dinsdag 8 april 2008

Vlaamse muziekclubs organiseren klimaatconcerten


Een aantal muziekclubs uit het Clubcircuit organiseren op 19 en 20 april Art For Earth klimaatconcerten in het kader van de Dag van de Aarde, een initiatief van de Bond Beter Leefmilieu.

Met de Art For Earth concerten willen de muziekclubs de aandacht vestigen op oplossingen voor de klimaatcrisis. Op de affiche prijken groepen als Joshua, Gert Bettens, The Violent Husbands, Jerboa en Skyblasters.

Samen met People for Earth organiseren N9, Petrol en Democrazy op zaterdag 19 april de 'Nacht van de Aarde'. Ook op 20 april staan er Art For Earth-concerten gepland in het kader van de ‘Dag van de Aarde’. Daarvoor kun je onder meer terecht in Heusden-Zolder, maar ook in de 4AD in Diksmuide.

People for Earth is een initiatief van o.a. Tom Kestens, frontman van Lalalover. Met de Art for Earth-concerten wil hij de planeet doen rocken en de aandacht vestigen op oplossingen voor de klimaatcrisis.

Voor de organisatie van de Art For Earth concerten slaat People for Earth de handen in elkaar met de muziekclubs van het Clubcircuit. Een aantal clubs programmeren bijzondere concerten op 19 en 20 april.

Agenda:

19 april:
Petrol (Antwerpen): Gorki, Lowenstein, Muziektheater Dansen Drinken Betalen
N9 (Eeklo): Venus In Flames, Joshua
Democrazy @ Charlatan (Gent): Kawada, Skyblasters ft. Lalalover en Jim Cole


20 april:
4AD (Diksmuide): matineeconcert met The Trashmen, The Neandertals, Hipbone Slim & The Kneetremblers
De Kreun @ Grote Markt (Kortrijk): Jerboa, Gèsman, De Predikanten
Bourgoyen (Gent): The Violent Husbands unplugged
Heusden-Zolder (20 april): Gert Bettens unplugged

Bron : Het Belang Van Limburg

maandag 7 april 2008

Uitreiking Groene Sleutel 2008: 11 jeugdlogies en 9 campings krijgen ecolabel


Dit jaar ontvangen 11 jeugdlogies en 9 campings het milieukeurmerk Groene Sleutel, een initiatief van Bond Beter Leefmilieu en Toerisme Vlaanderen. De Groene Sleutel is een internationaal keurmerk voor milieuvriendelijke toeristische accommodatie. Deelnemende campings, kampeerterreinen en jeugdlogies moeten voldoen aan strikte criteria inzake energie, water en mobiliteit. Nieuw dit jaar is dat ook jeugdlogies in aanmerking komen voor de Groene Sleutel. Vlaams minister voor Toerisme Geert Bourgeois heeft de eerste Vlaamse Groene Sleutel voor jeugdlogies onthuld in het Hopper jeugdverblijf Merkenveld in Zedelgem. Een uitgebreid overzicht van de laureaten staat op www.groenesleutel.be

"De samenwerking tussen de milieubeweging en de toeristische sector is enorm belangirjk," zegt Eric Vandorpe van Bond Beter Leefmilieu. "Het geeft mensen de kans om in contact te komen met milieubescherming tijdens hun vrije tijd, op momenten dat ze ontspannen zijn, samen met het hele gezin. Het laat ze voelen dat het milieu beschermen helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn."

Om een Groene Sleutel te behalen, moeten de uitbaters van toeristische accommodatie een ambitieus milieubeleid voeren, maar ook duidelijke actieplannen opstellen. Daarbij worden de kandidaten intensief begeleid door Toerisme Vlaanderen.

In 2007 begeleidde Toerisme Vlaanderen niet minder dan 16 nieuwe campings en nog eens 44 jeugdlogies. Van die 44 behaalden er 11 al na één jaar de Groene Sleutel. Ondertussen zitten krijgen er ook al zes attracties, van musea tot recreatieparken, begeleiding van Toerisme Vlaanderen om een Groene Sleutel te behalen. Volgend jaar, in 2009, volgt de grote sprong. Dan zullen Bond Beter Leefmilieu en Toerisme Vlaanderen ook labels uitreiken aan milieubewuste hotels en gastenverblijven.

Ook op internationaal vlak blijft de Groene Sleutel groeien. De Groene Sleutel is een organisatie van de Foundation for Environmental Education - de FEE. Bond Beter Leefmilieu is de Vlaamse vertegenwoordiger van de FEE. Het bekendste, en grootste, initiatief van de FEE is de Blauwe Vlag. De Blauwe Vlag wordt jaarlijks uitgereikt aan meer dan 3200 stranden en jachthavens.
Het ziet er naar uit dat de Groene Sleutel het succes van de Blauwe Vlag aan het evenaren is. Hoewel nog piepjong, werden in 2007 al Groene Sleutels uitgereikt aan 500 hotels, campings en recreatiedomeinen. In negen landen. Twaalf andere landen bereiden zich sinds vorig jaar voor om in het programma te stappen.

Laureaten 2008
Campings en kampeerbedrijven
- De Lilse Bergen
- Baalse Hei in Turnhout
- mping Groenpark in Zele
- Provinciaal domein Zilvermeer in Mol
- Marec, Kampeerverblijfpark Spaanjerd in Ophoven
- Marec, Kampeerverblijfpark Herenlaak in Maaseik
- Camping Siesta in Lille
- Center Parcs Erperheide (Peer)
- Center Parcs De Vossemeeren (Lommel)

Jeugdlogies
- Het Laathof in Bornem
- De Zonnegloed in Vleteren
- The Outsider Coast, 't Kraaienest in Nieuwpoort
- Provinciaal Sport- en Recreatiedomein De Nekker in Mechelen
- Sporthotel De Nekker
- Sporthotel Keiheuvel in Balen
- Sint-Jansburg in Malle
- De Kafhoek in Nukerke - Maarkedal
- Het Galjoen in De Haan
- Hopper Jeugdverblijf Moerkensheide in De Pinte
- Hopper Jeugdverblijf Merkenveld in Zedelgem

Bron: Envirodesk.com

Total tankt waterstof in Ruisbroek

De Franse oliemaatschappij Total bouwt in Ruisbroek langs de E19 het eerste waterstoftankstation van België.

De installatie heeft een opslagcapaciteit van 17.600 liter en vormt een onderdeel van een project dat Total ontwikkelt in samenwerking met industriële gassenproducent Linde en autobouwer BMW, die een vijftal unieke wagens ter beschikking stelde van de Europese Gemeenschap.

Deze kunnen voorlopig enkel worden bevoorraad via het tankstation. Ook bussen kunnen in het waterstofstation worden bediend. (MH)

Bron: De Lloyd

vrijdag 4 april 2008

Walen zijn zuiniger met energie dan Vlamingen

Wallonië heeft zijn energieverbruik met 5 procent zien dalen sinds 2004, tegenover een stijging van het energieverbruik met 2,2 procent in Vlaanderen en een daling met 2,9 procent in Brussel. Dat schrijft La Libre Belgique vrijdag.

Volgens de Waalse Commissie voor Energie (CWaPE) zijn in 2007 ongeveer 1,4 miljoen groene certificaten toegekend, tegenover ongeveer 1,16 miljoen in 2006 en 710.351 in 2004. Het goede resultaat in Wallonië is volgens La Libre Belgique ook merkbaar op het gebied van de CO2-uitstoot.

Volgens een rapport van de Commissie Klimaat heeft Wallonië zijn CO2-uitstoot tussen 1990 en 2005 met 9,5 procent verminderd. Vlaanderen en Brussel zagen hun uitstoot van schadelijke stoffen dan weer stijgen met respectievelijk 2,2 procent en 5,8 procent.


Bron: Het Belang van Limburg

Approved by Nature nu ook op Xing


Approved by Nature heeft nu zijn eigen forum op Xing.com, de sociaal-netwerk website voor bedrijfsleiders, managers,....

U kan zich inschrijven op dit forum via de volgende link:
Forum: http://www.xing.com/go/invita/5909762

Gratis lid worden van Xing.com: http://www.xing.com/go/invita/5909762

Op regelmatige tijdstippen zullen we bijdragen op het forum op deze blog plaatsen

Zacht Water

Het volgende bericht heb ik ontvangen van Stephan Devos (Culligan)

Men vindt deze informatie niet vaak op een website van de verschillende watermaatschappijen want het is inderdaad bewezen dat zacht water een tal van voordelen heeft tov hard water. Spijtig in Belgie is het water zeer hard!!!

Ten eerste energiebesparend. Kalk heeft een isolerende eigenschap en veroorzaakt systematich een rendementverlies op toestellen, geiser en verwarmingsketen. Hoeveel? Als men gedurende 1 jaar zijn waterkoker niet ontkalkt heeft men gemakkelijk 3 a 4mm van kalksteen maw tussen 18% en 27% rendementverlies. Met 19mm hebben wij 90% meer energie nodig!

Ten tweede zullen de wasproducten slecht opgelost worden met hard water. Heeft u nooit stilgestaan waarom op een doos Dash schrijven ze drie dosissen voor bij een hardheid van boven de 32F. Omdat als het wasresultaat niet behoorlijk is wegens de kalk veranderen de mensen van poeder.

Het betekent ook dat chemische stoffen die amper opgelost zijn zullen afgevoerd worden naar de rioleringen en het milieu nog meer belasten.
Oplossing zijn niet talrijke.

Regenwater? met de luchtvervuiling wordt aangeraden om een osmosetoestel en UV-filter bij de leidingen aan te sluiten. Duur en vereist een 2 of 3 jaarlijks onderhoud. Bovendien geen firma MAG zich verantwoordelijk stellen voor de kwaliteit van het water.

Grondwater: Ja als de put tenminste 30m bereikt anders zullen tal van mineralen de toestellen en de keten beschadigen. Hoe diep hoe duur.
Beide waters moeten regelmatig onderworpen worden aan een analyse. Prijskaart van min EUR80 bij de apoteker.

Het ideale oplossing maar ook de goedkoopste is het aanschaffen van een waterverzachter.

Een goed toestel (nvdr: geen witte produkt) draait tenminste 35jaar!! wat deze kleine investering zeker rendabel maakt, niet waar?
Ik besef dat totaal niet tot dat ik met Culligan begon samen te werken.

woensdag 2 april 2008

Belg doet meer milieu-inspanningen

Vier op vijf Belgen is bereid om iets meer geld te betalen voor milieuvriendelijke producten, maar in de praktijk koopt slechts 20 % goederen met een ecolabel. Dat blijkt uit een rapport van de Europese Commissie.

Er wordt echter aan toegevoegd dat dit een fenomeen is dat in heel de Europese Unie wordt gemerkt. Wel blijken Belgische consumenten meer milieu-inspanningen te doen dan de gemiddelde Europeaan.

De onderzoekers melden dat 78 % van de Belgen afval sorteert, tegenover 59 % van de Europeanen.
Ook zegt 58 % van de Belgen zijn energieverbruik te proberen verminderen, tegenover 47 % in de Europese Unie. Tenslotte zegt 48 % van de Belgen zijn waterconsumptie in het oog te houden. In de Europese Unie is dat 37 %.

Bron: De Standaard

dinsdag 1 april 2008

Nieuwe site Waterloket Vlaanderen


De Vlaamse Milieumaatschappij brengt ter gelegenheid van Wereldwaterdag haar vernieuwde website van het Waterloket onder de aandacht.

Het Waterloket werd 6 jaar geleden, op Wereldwaterdag 2002, opgericht. Sindsdien beantwoordde het informatiepunt al meer dan 25.000 watergerelateerde informatievragen. Dit toont, aldus de VMM, dat gezinnen, gemeenten en landbouwers de weg gevonden hebben naar dit unieke informatiepunt over duurzaam omgaan met water.

De vragen gaan over zeer uiteenlopende onderwerpen. Zo is er veel vraag naar de subsidiemogelijkheden voor het installeren van een hemelwaterput of voor een behandelingsinstallatie voor afvalwater (IBA's). Andere vragen gaan over waterbesparing of over de kwaliteit van het water. Meer en meer komt ook het thema integraal waterbeleid, met onder meer de bekkenbeheerplannen aan bod.

De website van het Waterloket, www.waterloketvlaanderen.be , werd vernieuwd. Je vindt er nu nog meer praktische informatie, op maat van de doelgroep. Het Waterloket richt zich niet enkel naar de gezinnen, maar geeft ook specifieke waterinformatie voor de landbouwsector en voor de lokale besturen.

Je kan het Waterloket bereiken via:
- het gratis nummer 0800 99 004,
elke werkdag van 9.00u tot 12.30u van 13.30u tot 16.30u of
- het e-mailadres waterloket@vmm.be